Liefhebbers
Wij zijn liefhebbers van de Fiat 500 oldtimer en wonen in Warnsveld bij Zutphen. De Achterhoek dus!
Simpele oude techniek, het basale autorijden, geen computers en heerlijk met je hoofd in de wind; dit alles is kenmerkend voor de Fiat 500. Maar ook de historische waarde die de Fiat heeft gehad in het mobiel maken van de Italianen. En omdat we zelf helemaal weg zijn van onze Fiat 500 en in een prachtig deel van Nederland wonen, vinden we het leuk om jou deelgenoot te kunnen maken van onze liefhebberij voor de Fiat 500.
Ons exemplaar is gerestaureerd en voorzien van een nieuwe gesynchroniseerde versnellingsbak, zodat iedereen er in kan rijden. Leuk detail is dat de Fiat dienst heeft gedaan voor Het Italiaanse Rode Kruis. Op het dashboard zitten nog de buttons van "Croce Rossa Italiana".
Historie Fiat 500
De Fiat 500 werd in 1957 geïntroduceerd en is een van de kleinste auto's die in massa is geproduceerd.
Het model was zo ontworpen dat er zo weinig mogelijk staal gebruikt werd. Het dak was voor een deel van stof, waardoor het open kon maar dit was bedacht om nog wat extra staal te besparen en tegelijkertijd de auto lichter te maken. De Fiat 500 was bedoeld als Italiaanse auto voor het volk. Niet alleen goedkoop maar ook makkelijk te onderhouden. De onderdelen waren simpel en makkelijk verkrijgbaar, waardoor de consument het onderhoud ook zelf kon doen. De tweecilindermotor werd achterin geplaatst. Verder bleek de auto makkelijk in het navigeren door smalle straten en kon deze op kleine plekken geparkeerd worden, waardoor de auto vooral in de Italiaanse steden makkelijk in het gebruik was.
Er zijn bijna vier miljoen exemplaren van gemaakt.
De 500 L of Lusso (1967—71) was de luxere versie. Ons prachtige witte exemplaar is zo’n Lusso uitvoering.
De auto kreeg wereldwijd diverse bijnamen door zijn aaibaarheid. In Nederland werd hij rugzakje of bultje genoemd. In België bolleke en elders bambina (Italiaans voor baby).